Vrijdag 27 november 2015 was de uitreiking van ‘EAPRIL Best Research and Practice Award’ in Luxemburg. Deze prijs werd voor de vierde keer uitgereikt aan het beste project in het veld van onderwijs, leren en instructie, en training en ontwikkeling. Het Datateam Project van de Universiteit Twente heeft hieraan meegedaan en gewonnen!
Er waren 20 inzendingen, waarvan de jury vier projecten had genomineerd voor de prijs. Tijdens de opening werd van ieder project een video pitch getoond. Vervolgens moesten de vier projecten op de laatste dag een presentatie houden en vragen beantwoorden die binnenkwamen via een twitter wall. Het publiek kon hierna stemmen op het beste project. De twee projecten met de meeste stemmen werden nogmaals beoordeeld door de jury en er werd een winnaar uitgekozen: het Datateam Project!
Scholen worden vaak geconfronteerd met een aantal uitdagingen. Oplossingen hiervoor liggen niet altijd voor de hand. Om hier efficiënt mee om te gaan is het belangrijk dat er data verzameld wordt. Het Datateam Project heeft hier een acht-stappen data team procedure voor ontwikkeld. Dit Datateam bestaat uit docenten en schoolleiders en wordt ondersteund door een coach, een handleiding en workshops. Met deze data kan het team maatregelen implementeren die de kwaliteit van onderwijs op scholen verbetert. Al 70 scholen uit Nederland, Engeland en Zweden hebben succesvol gewerkt met datateams. Dit heeft geleid tot verbeterde professionele ontwikkeling voor docenten en beter onderwijs voor studenten.
De video pitch van het Datateam Project vindt u hier. Meer informatie over Datateams vindt u op www.datateams.nl.
EAPRIL staat voor ‘European Association for Practitioner Research on Improving Learning in education and professional practice’.