Op 10 mei 2016 is op de VU in Amsterdam op de eerste Lesson Study conferentie het handboek 'Een praktische gids voor het onderwijs' gepresenteerd aan Peter Dudley (UK). De belangstelling was groot; Lesson Study zit ook in Nederland duidelijk in de lift.
Lesson Study is in Japan en de Verenigde Staten al langer bekend. Het is een methodiek waarmee leraren gezamenlijk een les ontwerpen, deze les geven en vervolgens gezamenlijk nabespreken. Doel van deze werkwijze is om steeds in de praktijk te toetsen in hoeverre de lesinhoud en de gebruikte werkvormen het leren van de leerlingen bevordert. Lesson Study richt zich dus op samenwerking en op het leerproces van de leerlingen en niet op de docent of het lesmateriaal.
In Euclides verscheen onlangs een serie artikelen over de Twentse ervaringen met Lesson Study. Zo hield dit Lesson Study-team, bestaande uit acht docenten van verschillende vo-scholen en de afdelingen TW en ELAN, zich bezig met de afgeleide en de integraal, bewijzen in de meetkunde, de overgang van het begrip sinus (en cosinus) als verhouding naar een periodieke beweging in vwo 3, telproblemen in havo 4 en het nieuwe examenonderdeel Analytische Meetkunde op het vwo.
Klik hier voor meer informatie over het handboek 'Een praktische gids voor het onderwijs'.