De cursus is bedoeld voor begeleiders van startende docenten. De begeleiders zijn afkomstig van de scholen die deelnemen aan het project ‘Begeleiding Startende Leraren in regio Oost’. Voor elke deelnemende school zijn minimaal twee...
Als u interesse heeft in het opnemen van lesson study in uw inductiearrangement kunt u contact opnemen met projectleider Ingrid Breymann via l.e.i.breymann[at]utwente.nl. Zij verkent met u de mogelijkheden en linkt u aan een vakdidacticus die...
Jazeker. U kunt in het project voortborduren op het inductiearrangement dat u al heeft. Met behulp van "critical friends" van andere scholen en de lerarenopleidingen van de UT en Windesheim scherpt u uw eigen schoolspecifieke inductiearrangement...
Inductiearrangement is schoolspecfiek
U maakt een inductiearrangement voor startende leraren dat past bij uw school. U kiest daarvoor de vorm die voor u het beste werkt (bijvoorbeeld een activiteitenplan, of een beleidsstuk).
Uit onderzoek komen...
In een inductiearrangement wordt beschreven hoe startende leraren gedurende de eerste drie beroepsjaren op uw school gefaciliteerd en begeleid worden. Dit inductiearrangement is geldig voor de gehele school (alle locaties).
Naast de lesobservaties en leerlingvragenlijsten die uw school bij de deelnemende docenten uitvoert, worden de docenten uitgenodigd om de vragenlijst 'Begeleidingsmonitor' in te vullen. Deze vragenlijst gaat nader in op hoe de docent de vorm/...
Tijdens de ontwikkeling en implementatie van het begeleidingsprogramma wordt door de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de deelnemende lerarenopleidingen onderzoek uitgevoerd naar de effecten. Deelname aan het onderzoek is een voorwaarde voor...
De ethische commissie van PEDOK, GMW, RUG heeft een reglement voor onderzoek. Dit dient als richtlijn voor het onderzoek.
De docentgegevens die bij de RUG binnenkomen worden vertrouwelijk verwerkt en anoniem gemaakt. Daardoor kunnen de...
U verstuurt de observatieformulieren rond de herfst- en de meivakantie naar:
Lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen
t.a.v. Michelle Helms-Lorenz (LONIE)
Grote Kruisstraat 2/1
Gebouw 2231
9712 TS Groningen
U meldt het vertrek van een startende leraar waarvoor uw school subsidie ontvangt met een e-mail naar de projectleider van de RuG op e-mailadres lonie@rug.nl. Deze melding bevat de volgende informatie:
Naam van de startende leraar
Reden van...
De beginnende docenten ontvangen van zowel de lesobservaties als de leerlingvragenlijst een terugkoppeling, zodat ze hun scores kunnen vergelijken met de scores van andere docenten. Deze terugkoppeling wordt vertrouwelijk verzonden. Het is aan de...
Hieronder staan enkele richtlijnen m.b.t. de afname van de ICALT leerlingvragenlijst
Selectie van de klas
Per docent vult één klas een leerlingvragenlijst in waarin leerlingen hun mening geven over het...
De ICALT lesobservaties kunnen via een app ingevuld worden. Deze app is een soort website die toegankelijk is via verschillende apparaten (hoeft niet via een App store o.i.d. gedownload te worden). De app biedt vele voordelen boven het...
Het is voor een goede lesobservatie belangrijk dat getrainde ICALT observatoren een afspraak maken met de beginnende docenten die zij wensen te observeren. Door deze vooraankondiging kan de beginnende docent een goed observeerbare les plannen....